torsdag 30. oktober 2014

Bildefortellinger inn i skolen!

I den norske skolen har digitale verktøy og datamaskiner kommet for å bli. Noen bruker de flittig, mens andre kanskje ikke helt har funnet ut hvordan man kan bruke de fruktbart og fornuftig i undervisningen. Jeg kan være enig med begge. Noen ganger er det vanskelig å knytte digitale verktøy inn i læringsarbeidet med elevene. Men, etter at jeg begynte på dette studiet har jeg blitt mer inspirert til å prøve ut nye verktøy i klasserommet. Dette er kanskje en naturlig følge av at man er blitt introdusert for, og fått kjennskap til flere ulike verktøy.

Jeg har i et tidligere innlegg fortalt om bruken av Photostory, og at dette er et program man fint kan benytte seg av helt ned på de minste trinnene. Og for noen uker siden, prøvde jeg det på mine elever.

Jeg underviser en andreklasse i blant annet naturfag, og temaet de jobbet med da var "Stoffer og sortering". I dette ligger det som mål at elevene skal ha kunnskap om hvilke stoffer som naturlig hører hjemme i naturen, og hvilke som ikke gjør det (søppel).

Vi skulle dermed undersøke hvordan det sto til i naturen, på en mye brukt grillplass. Klassen ble delt i to, en gruppe lette etter naturlige stoffer, og en gruppe lette etter søppel. Det de fant ble samlet inn og tatt med tilbake til skolen. Hele turen ble dokumentert med bilder, tatt av både meg og elevene.

Tilbake på skolen gikk vi gjennom hva som ble funnet og sorterte det ut fra om det hørte naturlig hjemme i naturen eller ikke. Vi sorterte også det som var søppel, ut fra om det var plast, metall, glass, papir osv. Også denne prosessen ble dokumentert med bilder.

Så, hva gjør man så med disse bildene man tar på turer og i undervisningssammenheng?

Jo, man lager bildefortellinger av dem!


Og bruker man et program som Photostory koster det lite tid og krefter, mens det gir så mye i ettertid.

Klassen min og jeg lagde Photostory av disse bildene. Jeg hadde på forhånd lastet opp bildene i programmet, og sortert ut bilder som ikke ble gode. Deretter skulle elevene i små grupper enten skrive noe, eller si noe de syntes passet til bildene. Det hele gikk nærmest smertefritt, og elevene fikk reflektert gjennom hva de gjorde på turen og hva de hadde lært. I tillegg måtte noen elever legge til musikk, og tenke gjennom hvilken type musikk som passet til bildene.

Både tur og Photostory var gjennomført og laget på to dobbeltimer. Og da det var klart for fremvisning, satt det 17 meget spente elever klare. Og det var fulltallig enighet om at dette måtte vi gjøre flere ganger fordi de både synes det var morsomt, og fordi de hadde lært så mye.


Dessverre kan jeg ikke legge filmen ut her på grunn av personvernhensyn. Derfor legger jeg til en Photostory jeg fant på youtube, som er laget av en elev.


Så, få digitale fortellinger inn i skolen! De kan bidra til at man ikke bare glemmer det man er ferdig med, og kan være et hjelpemiddel i refleksjonsprosessen i ettertid.




3 kommentarer:

  1. Svært oppbyggelig fortelling om autentisk bruk av bildefortelling. Den viser til fulle at det er overkommelig og blir vellykket - hos deg i andre klasse. Spennende tema der læringa ble mye mer fokusert ved den multimodale presentasjonen (bildefortellinga). Bra at du ikke publiserer den aktuelle videoen av hensyn til personvernet.

    SvarSlett
  2. Veldig fint eksempel du har skrevet om bruk av bildefortellinger. Jeg vil tro at dette var et veldig morsomt og lærerrikt opplegg for elevene. Du viser at man kan bruke bildefortellinger på de minste trinnene i skolen bare det tilpasses. Som du skriver tilslutt tror jeg også at elevene vil huske bedre fra det de har gjort og lært ved å jobbe på denne måten, og bildene vil hjelpe elevene med refleksjon i etterkant av turen.

    SvarSlett
  3. Takk for tilbakemelding, begge to. Jeg kan også legge til at dette lille tiltaket har spredt seg på skolen, og jeg får til stadighet spørsmål fra elever om ikke jeg kan gjøre dette i deres klasse. Jeg tenker at dette er et godt tegn og at jeg må få de andre lærerne til å kaste seg på bølgen :)

    SvarSlett