fredag 10. oktober 2014

Samarbeid med inn- og utland

Denne uka har vi vært på samling ved universitetet og vi har sett mye på arbeid med sammensatte tekster. Det har vært mye snakk om hvordan man kan utnytte ulike digitale verktøy for å lære fag og ferdigheter.

I dag fikk vi se en internasjonal nettside laget av EU, som gjør det mulig å samarbeide med andre skoler over nett. Denne siden heter etwinning.net og rommer mange muligheter for samarbeid med både inn- og utland.

For å utnytte dette nettsamfunnet, må man opprette en bruker og knytte seg til en skole. I tillegg kan man skrive hvilke typer samarbeid man er interessert i. Har man dette på plass, kan andre finne deg og din klasse, og du kan finne en aktuell samarbeidspartner.

I dette ligger det store muligheter for autentisk språklæring, noe som er en viktig motivasjonsfaktor i elevenes læringsprosess. Når jeg kommer meg ut i fast lærerjobb, kan jeg nok se for meg at et slikt opplegg vil være både engasjerende og lærerikt for lærere og elever på tvers av landegrenser.



2 kommentarer:

  1. Jeg har kjent til eTwinning i mange år, men aldri hørt om klasser i Bodø-området som samarbeider med andre klasser på plattformen.

    SvarSlett
  2. Det kan hende at det ikke er så utbredt å samarbeide med andre skoler innenfor samme land, fylke eller kommune, men jeg tenker, hvorfor ikke? Det er mulig at hovedmålet med et slikt samarbeid ikke er språklæring, men publikumet vil være like autentisk om en bor på Hawaii eller i Steigen.

    SvarSlett